Wat zijn de waarschijnlijke gevolgen van Brexit op de bouw?

28.06.2016 | Branchenieuws | 1259 keer bekeken
Wat zijn de waarschijnlijke gevolgen van Brexit op de bouw?

Het blijft speculeren, maar dat de Brexit gevolgen heeft voor de bouw- en renovatiesector staat buiten kijf. Het Nederlandse bedrijfsleven zal volgens onderzoeken op korte termijn vooral last hebben van de onzekerheid over de toekomstige handelsrelatie met het VK.

Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke afzetmarkt voor bouwbedrijven. Volgens onderzoek van ABN AMRO raakt de Brexit de bouw echter minder dan gemiddeld. Neem bijvoorbeeld het bouwconcern BAM. Ongeveer een derde van de omzet van het Bunnikse bedrijf komt uit Groot-Brittannië. Zegsman Arno Pronk laat aan Cobouw weten dat er bij het bedrijf weinig zorgen zijn: de Britse orderportefeuille is voor komende jaren goed gevuld. 

Tienduizenden banen
Het Centraal Planbureau (CPB) voorspelde begin deze maand dat een Brexit de Nederlandse economie relatief hard zou kunnen raken omdat deze relatief veel met de economie van het Verenigd Koninkrijk via handel verweven is. De Britten zijn de derde handelspartner van Nederland. “In 2030 kunnen de kosten voor Nederland oplopen tot 1,2% van het bbp, wat neerkomt op zo’n 10 miljard euro”, blijkt uit het onderzoek. Het CPB stelt daarnaast dat de Brexit Nederland tienduizenden banen kan kosten.

De sectoren die volgens het CPB het meest van de Brexit gaan merken zijn ‘chemie, kunststof en rubber’, ‘elektronische apparatuur’, ‘motorvoertuigen en onderdelen’, ‘voedsel verwerkende industrie’ en ‘metaal en mineralen’ (samen 12% van het Nederlandse bbp), zij zullen een productieverlies van ongeveer 5% lijden. “Dit productieverlies kan met 40% omlaag worden gebracht door een nieuw vrijhandelsverdrag met het VK.”

De Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) meent dat de klap in Brabant harder zal aankomen dan elders in Nederland. Een derde van de landelijke export naar het Verenigd Koninkrijk omvat volgens het BZW goederen en diensten uit Brabant. “Voor DAF is het Verenigd Koninkrijk veruit de belangrijkste afzetmarkt, en voor VDL is het Verenigd Koninkrijk de vierde afzetmarkt, met een omzet van 103 miljoen euro. Bavaria is onlangs een samenwerking met Molson Coors aangegaan specifiek voor het Verenigd Koninkrijk, en Neways heeft nauwelijks omzet in Groot-Brittannië.”

‘Bedrijven verhuizen naar Amsterdam’
Verschillende grote banken zouden zich gedwongen voelen om te verhuizen uit Groot-Brittannië. Amsterdam is een van de steden waar grote bedrijven en banken zich mogelijk willen vestigen. "Zij willen nu een groot deel van hun activiteiten overhevelen naar Amsterdam om van daaruit het vasteland van Europa te bedienen", aldus de zegsman van de Amsterdamse wethouder Ollongren tegen de NOS.

Klimaatakkoord
Menigeen maakt zich zorgen om het behalen van het Klimaatakkoord. “Sommige dingen kun je niet in je eentje doen. De immigratiestroom, het energiebeleid, de financiële sector, defensie, om maar te zwijgen van het klimaatprobleem dat op ons afrolt”, schreef schrijver en Europakenner Geert Mak in het Eindhovens Dagblad. Europarlementariër Peter van Dalen en politicus Gert-Jan Segers lieten in een opiniebijdrage in NRC weten dat de EU door gebrek aan solidaireit en daadkracht al vleugellam was. “Europa slaagt er namelijk niet in om de grote problemen waar juist een Europese aanpak vereist is, effectief aan te pakken.”


RenovatieProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de nieuwsbrief van Renovatieprofs en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren