Veel klachten over nul-op-de-meter project in Tilburg

19.01.2016 | Branchenieuws | 2523 keer bekeken
Veel klachten over nul-op-de-meter project in Tilburg

Ontevreden bewoners over een nul-op-de-meter project in Tilburg. Sinds het kouder is, regent het klachten. Een van de bewoners zegt tegen Brabants Dagblad: “Een aantal mensen heeft de feestdagen met dekentjes op de bank doorgebracht.”

Zeventien huurwoningen ondergingen in april een metamorfose: er kwam een duurzame schil om de huizen, een innovatieve installatie op zolder en zonnepanelen op het dak. Sinds het kouder is geworden, regent het klachten. "Ik voel me belazerd", zegt een bewoner tegen Brabants Dagblad. "De woonlasten blijven gelijk, maar ons woongenot is weg en we hebben een hoop ellende gehad van de renovatie." Dat de renovatie veel langer heeft geduurd dan was gepland, helpt ook niet echt mee.

Elektrische kachels
Een probleem is bijvoorbeeld dat de gleuven bij de ramen in 'de schil' geregeld koude lucht uitstoten. En of de thermostaat - die geen temperatuur vermeldt - nu hoger of lager gaat, het effect is telkens verrassend. De klachten zijn dan ook verschillend van aard: sommige bewoners moeten zich warmhouden met elektrische kachels en dekens, terwijl bij andere bewoners de temperatuur niet omlaag te krijgen is. Een andere huurder heeft last van een trillende installatie op zolder.

Lees ook: Kamermeerderheid voor wetsvoorstel dat nul-op-de-meter voor corporaties stimuleert

“We herkennen de klachten”, zegt Herman Boerma, projectleider van Ballast Nedam. “Kinderziektes zijn inherent aan zo’n innovatief project, maar het kan niet zo zijn dat bewoners ermee blijven zitten. Zo is het niet de bedoeling dat de installatie koude lucht blaast. Dat gaan we regelen.”

Stroomversnelling
De renovatie in Tilburg is het eerste onderdeel in Zuid-Nederland van het ambitieuze nationale project Stroomversnelling. Dat moet ertoe leiden dat in 2020 110.000 oude huurwoningen zijn omgebouwd tot 'nul-op-de meter'.


Wat denkt u? Is dit voorbeeld in Tilburg het topje van de ijsberg of een uitzondering?

Redactie RenovatieProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de nieuwsbrief van Renovatieprofs en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • Paul Kommer
    21.01.2016 - 10:37 uur | Paul Kommer

    Lijkt me een kwestie van inbedrijfstellen/inregelen/nazorg door de renovatieprof.
    De installaties van; vastschroeven, stekker erin en wegwezen liggen immers ver achter ons.
    Zou toch voor elkaar moeten zijn voor een projectleider er in de krant iets over moet gaan zeggen?
    Of zat dat inbedrijfstellen/inregelen soms niet in de prijs, werkomschrijving of aanbesteding?