​Nieuw type schoolonderhoud: minder overlast, kostenbesparing én prettig leren

03.06.2016 | Branchenieuws | 607 keer bekeken
​Nieuw type schoolonderhoud: minder overlast, kostenbesparing én prettig leren

Op welke plek is een goed binnenklimaat belangrijker dan op een school? Juist, geen. In Venlo is onlangs De Zuidstroom opgeleverd, een school waar het prettig leren is. Dick van Tulden, projectmanager bij Syntegraal, heeft het project geleid. Hij is momenteel bezig met een tweede schoolproject in de Noord-Limburgse stad.

Doel van dit project bij De School met de Bijbel is niet alleen de basisschool te laten voldoen aan de eisen van de moderne tijd wat betreft luchtkwaliteit en omgang met energie, maar ook om het schoolbestuur en de gemeente op lange termijn kosten te laten besparen. Een gebouw als de School met de Bijbel is op zichzelf qua technische kwaliteit geen afgeschreven gebouw en goed te onderhouden.

Voor welke aanpak hebben jullie gekozen?

Van Tulden: “We wilden met het pilotproject kijken naar wat er mogelijk is als je de onderhouds- en exploitatiegelden die een schoolbestuur krijgt niet jaarlijks inzet voor een stukje onderhoud, maar opspaart om in één project een grote slag te slaan. Hoe wij in Venlo te werk zijn gegaan, bespaart op kosten én voorkomt overlast voor leerlingen.”

Wat is het grote voordeel van de aanpak?

“Als je besluit de bedragen voor onderhoud meerdere jaren op te sparen, hoef je niet per se te vervangen wat er bestaat, maar kun je ook kijken of het slimmer en beter kan. De levensduur van een gebouw kan met de huidige technieken worden verlengd, ver buiten de geplande levensduur.”

Wat kunt u verder zeggen over het behaalde resultaat?

“In tegenstelling tot het project rond De Zuidstroom is er voor de leerlingen van de School met de Bijbel geen tijdelijke huisvesting nodig, aangezien we vooral in de vakantieperioden aan het werk zijn. We vervangen de CV in het verwarmingshok, we vernieuwen het dak, vervangen tegels, pakken vloeren en wanden aan, plaatsen een nieuw plafond, zorgen voor nieuwe luchtkanalen en installeren nieuwe ledverlichting. Alles verloopt via een lean-planning waarmee we er per lokaal als een trein doorheen razen. Na de zomervakantie moet het hele project afgerond zijn.”

Hoe zijn de rollen van de marktpartijen veranderd?

“We laten ondernemers met hun kennis van zaken meedenken over hoe de wensen vanuit het onderwijs beter kunnen worden ingevuld. En tegen lagere kosten in de verschillende fasen, met name de onderhoudsfase. Iedereen heeft daarin een gelijkwaardige rol; het mag niet zo zijn dat de architect een leidende rol heeft en de installateur zich moet aanpassen. Nee, wij kijken naar de totaliteit. Alleen als we expertises gecombineerd toepassen, krijgen we het beste resultaat.”

Hebben jullie vervolgplannen?

“We proeven ook buiten Venlo enthousiasme. We delen de resultaten van dit unieke project landelijk. De belangrijkste interesse komt van Ruimte OK, een kennisinstelling voor scholen, kindcentra en gemeenten. Zelf zijn we bezig de organisatie, onze financiële aanpak en onze technische aanpak te ontwikkelen tot een procesaanpak die in heel Nederland toegepast kan worden, maar de technieken die daarbij ingezet worden zijn afhankelijk van de situatie en het gewenste total cost of ownership resultaat.”

Voor de renovatie is het inspiratiedocument Frisse Scholen gebruikt, opgesteld door Stichting KIEN, Collin en Ruimte OK.  

Frisse school Venlo 3.JPG


Dit artikel is gebaseerd op een interview door Kristian van Tuil (Yellow Communications).

Foto's: Frisse School Venlo


Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf nu aan voor de RenovatieProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de nieuwsbrief van Renovatieprofs en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren