'Groot tekort aan opgeleide jongeren in bouwsector'

14.10.2015 | Branchenieuws | 3904 keer bekeken
'Groot tekort aan opgeleide jongeren in bouwsector'

Bouwbedrijven staan te springen om jonge werknemers die net van hun opleiding afkomen. Omdat de economie weer aantrekt, is er namelijk veel meer werk in de bouwsector. Toch hebben bouwopleidingen moeite jongeren enthousiast te krijgen. En dat kan grote gevolgen hebben voor de toekomst.

Dat zegt Swanette Jukema, directeur van Bouwmensen Nederland. “Dan kunnen we niet voldoen aan de bouwvraag en wordt het bouwen duurder”, zegt zij. Steeds minder studenten kiezen voor een opleiding in de bouw. In 2011 startten 2742 jongeren aan een dergelijke opleiding. In 2014 waren dat nog maar 1638 mensen. En dat terwijl de behoefte aan geschoolde bouwvakkers juist groeit.

Lees ook: Bouw is snelst groeiende sector in Nederland

Volgens Bouwmensen Nederland, de grootste opleider van bouwvakkers, zijn er elk jaar meer dan 2000 nieuw geschoolde jongeren nodig. Er is nu een enorm gat, want dit jaar beginnen maar zo’n 1500 studenten aan de opleiding.

Gerrit Schuijt, directeur van Bouwmensen Midden-Holland, legt uit waarom er zoveel vraag is naar jonge bouwvakkers. “De afgelopen jaren moesten bouwbedrijven afscheid nemen van hun personeel. Bij reorganisaties moesten jongeren er als eerste uit. Dus missen we nu een deel van de jongste categorie.”

Probleem
Het tweede probleem is dat op de bouwplaats nu veel ouderen rondlopen die binnenkort met pensioen gaan. Als de instroom van nieuwe vakmensen niet snel genoeg op gang komt, dreigt er volgens Schuijt een gat te ontstaan. “Als het niet lukt dat op te vangen, hebben we en probleem.” Jongeren moeten dus geënthousiasmeerd worden voor een carrière in de bouw. Dat doet het opleidingsinstituut bijvoorbeeld door op scholen langs te gaan en voorlichting te geven.

Lees ook: Nieuwe cao bereikt op Dag van de Bouw

Een volgend knelpunt is dat veel jongeren niet voor de bouw kiezen omdat de sector door de crisis een slechte naam heeft gekregen. “In die tijd stond de bouw niet bovenaan de lijst als je een leuk beroep met toekomstperspectief moest kiezen”, licht Schuijt toe. Nu is dat compleet anders. De vraag is zelfs zo groot dat jongeren een baangarantie hebben als ze aan een opleiding beginnen. 

Redactie RenovatieProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de nieuwsbrief van Renovatieprofs en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (13)

Reageren
  • laurens van den berg berg
    21.10.2015 - 18:23 uur | laurens van den berg berg

    Ik werk nu 20 jaar in de bouw als timmerman.
    Steeds vaker werd ik ingeruild voor goedkope Poolse lieden die niet niet zelden geen relevante
    ervaring hadden. Ze waren wel goedkoop met de eerste maanden een gezonde werklust.
    Mijn advies aan Nederlandse jongeren leer een vak waarbij de nederlandse taal van primair belang is
    zo kun je niet 1,2,3, ingeruild worden voor een goedkope buitenlander.

  • jaap de wit
    17.10.2015 - 11:37 uur | jaap de wit

    de jongeren hebben groot gelijk om de bouw te mijden want door crisis zijn de uurlonen naar beneden gedonderd en nu loop voor een habbekrats per week je uit te sloven om de huur en bakker te kunnen betalen , nee eerst maar weer een eerlijk uurloon zien te kunnen krijgen zodat de jongeren ook een loon kan verdienen net als in de andere sectoren.

  • Frank Sengers
    16.10.2015 - 18:45 uur | Frank Sengers

    Inderdaad ik denk zeker dat we het opleiden van de jeugd door ervaren mensen moeten doen die nu thuis. Dit moet een goede mix worden. Die kunnen de begeleiding ook voor de basis leerlingen verzorgen.

  • Henk van Wageningen
    16.10.2015 - 12:39 uur | Henk van Wageningen

    Schrijver van dit artikel verzuimd te zeggen dat er nog heel wat oudere, goed geschoolde vaklui thuislopen.
    Men is verzekerd van kwaliteit maar vindt ze te duur. Er gaat veel vakkennis verloren als deze senioren niet meer aan het werk komen.
    De (uiteraard veel goedkopere) jongeren missen ervaring en voor een groot deel ook vakmanschap. De oudere garde heeft dit vakmanschap in huis omdat zij nog een degelijke opleiding hebben genoten (LTS, jaren 60-70).
    Bij een combinatie van oud en jong tezamen kan er veel kennis en vakmanschap overgedragen worden.
    Als dat niet gebeurd gaat er heel veel vakmanschap verloren.
    Er zijn genoeg oudere vakmensen die graag leermeester willen zijn en de jongeren het beroep willen leren.
    Ik zie dagelijks dat er heel veel afgeknoeid wordt in de bouw door onervaren en niet goed opgeleide zz'p ers.

  • Frank Sengers
    15.10.2015 - 20:51 uur | Frank Sengers

    Het probleem is al om bekent maar we moeten er voor zorgen dat er ook een gezond klimaat is om deze jonger in de bouw hun toekomst te laten opbouwen.
    De bedrijven zijn uiteraard gedeelte verantwoordelijk aan het te kort aan bouwvakkers, maar zeker ook de opdrachtgevers. Ten tijden van de crisis zijn de prijzen onder druk komen te staan. De opdrachtgever ging voor de gunstigste prijs en de bedrijven moesten vaak werk uitvoeren onder de kostprijs. Als moest sneller en met minder mensen. Mensen kregen hun ontslag omdat er gewoon te weinig werk was. Er was geen tijd of geld om leerlingen een goed vak te leren. Ik zelf ben als 16 jarige in de bouw begonnen. (1974)
    Toe was de tijd ook niet goed. Ik was toe werkzaam bij het bouwbedrijf van mijn Oom "Moeskops Bouwbedrijf uit Bergeijk". (Mijn Oom) Mijn eerste klus was een woningbouw project in Bergeijk en had een oude metselaar als maat die mij het vak moest leren. Ik was toe de enigste leerling. Ik had gewoon geluk. Ook toen was het een probleem van school in de bouw aan de slag te gaan. De bedrijven en de overheden hebben toen de handen ineengeslaan. Er werd geld en tijd vrij gemaakt om schoolverlaters weer enthousiast te krijgen voor de bouw. In 1975 werd bij Moeskops Bouwbedrijf het eerste leerling bouwproject opgestart. Op de bouwplaats werden 12 leerlingen geplaatst. 6 timmerlieden en 6 metselaar die onder leiding van 1 leermeester timmeren en 1 leermeester metselen de 10 grond gebonden woningen realiseerde.
    Daarna zijn er nog diverse leerling bouwplaatsen geweest waarbij ik zelf ook als leermeester actief na het behalen van mijn vakdiploma gezel/ meester metselaar. Toen zich weer een crisis aandiende zijn er geen leerling bouwplaatsen meer geweest en is een andere manier gevonden om de leerlingen op te leiden. Bijvoorbeeld een leermeester had 2 leerlingen onder zijn hoede. Maar helaas werden toen ook veel leerlingen ontslagen. Daar komt nog bij dat bedrijven die in leerlingen hebben geïnvesteerd vaak de kous op de kop krijgen. Als de leerling het vak onder de knie heeft om zelfstandig te werken wordt hij door andere bedrijf geronseld of besluiten ze zelf om over te stappen voor een hogere beloning. Als ik terug kijk naar de mensen die met mij op de leerling bouwplaats werkte zijn er nog maar enkele in bouw actief.
    Dus als er straks te weinig vakmensen zijn zullen de prijzen stijgen en komt de rekening weer bij de opdrachtgever te liggen. Het invliegen van goed kopen vaklieden uit het buitenland is maar een tijdelijke oplossing. We moeten samen dit probleem bij de bron aanpakken. Bedrijven, de overheid en de opdrachtgevers moet nu investeren in de jonger generatie vakmensen. Dit moet actief gebeuren door leer trajecten op te starten vanaf groep 6 of 7 in het basis onderwijs. Samen met de plaatselijk gemeente, bedrijven en gepensioneerd vakmensen leerling bouwplaatsen of werkplaatsen realiseren in bijvoorbeeld leeg staande bedrijfsruimte. daar krijgt de jeugd de kans al op vroege leeftijd kennis te maken en de wonderwereld van de vakman. Dus niet zomaar een uurtje in de maand, maar 4 tot 6 uur per week en als enthousiast zijn mogen ze woensdag middag en vrijdag middag ook komen. Verder moeten we samen met de overheid, opdrachtgever, banken en bedrijven zorgen voor continuïteit.

  • Walter Van der Knaap
    15.10.2015 - 20:43 uur | Walter Van der Knaap

    Mooi verhaal. Maar waar zijn die vacatures dan? Ik ben in 2010 afgestudeerd van de hbo bouwkunde en heb 5 jaar lang lopen ploegen om werk te vinden. Wel gevonden maar altijd voor korte duur. Ik ben regelmatig in de ww beland, omdat er op mijn project contracten geen verlenging kon volgen. Er zijn volgens mij 60000 mensen de bouw uitgejaagd. En nu hard roepen om jongeren. Dus degene die al een tijd van school zijn daar is dan geen interesse meer voor? Het is niet zozeer dat jullie mensen zoeken. Maar meer hoe organiseer je als bouwsector je vacatures. Nu is dat verdeelt of gaan ze via bemiddelings- of detacheringsbureau. Haal die partijen er tussen uit. Jongeren willen bij een bedrijf horen en niet van een externe partij zijn.

    Zelf ben ik mijzelf aan het omscholen naar een andere branche dus ik heb het getroffen dat ik mijn derde diploma mag gaan halen. Of misschien wel triest dat ik dat ga doen. Had graag aan de slag gegaan in de bouw. Maar ik kijk wel over mijn schouder mee hoe de branche vereniging zich organiseert. Neem een voor beeld aan de industrie bij VNCI. Die weten binnen korte tijd wel een berg mensen op de been te krijgen door omscholingstrajecten. En daar zitten heel veel bouw personeel tussen die toen letterlijk gedumpt zijn. Maar gelukkig heeft de bouw veel zzp'ers. Maar wat ik vaak hoor. Die willen minder voor een aannemer werken. Misschien vanwege imago en niet willen betalen wat men vraag. En goedkoop bouwen. Neem dan maar personeel aan van dat Ierse bureau, zie uitzendinggemist over de tunnel bij A2.

    Ik hoop van harte dat de bouwbranche zijn imago verbeterd. Maar ga niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. En ga ook zeker niet meer met aanbestedingen en tendersfases te goedkoop zitten. Liever geen opdracht dan je eigen branche en bedrijf naar de klote helpen en beknibbelen op onderaannemers en eigen personeel.

    Waar je op korte termijn mensen moet zoek? In Rotterdam lopen genoeg jongens die naar werk zoeken en de gemeente Rotterdam kan in de vraag ruim voldoen om het tekort aan vacatures op te vullen. Met 600.000 werklozen in de bv Nederland lijkt me een tekort een luxe probleem. Tenzij leeftijd een issue is. Maar dat roepen we hard niet vanwege leeftijdsdiscriminatie.

    Van mij mag de bouw duurder worden. Dan verdient iedereen die erin werk wat aan. Dus lekker open laten die vacatures en je prijs omhoog gooien. Want wie bouwt er tegenwoordig nog. We zijn toch allemaal bouwmanagement bureaus geworden? Met een hoop onderaannemers.

    Het is een mooie branche die zichzelf moet vernieuwen en herzien. Maar dat gaat niet vanzelfsprekend. En heel hard roepen. Want garanties in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

  • William ter Beek
    15.10.2015 - 15:58 uur | William ter Beek

    Ik ben het volstrekt oneens met deze berichtgeving.
    Ook moet Gerrit Schuijt, directeur van Bouwmensen Midden-Holland zich schamen zo'n een verhaal te durven schrijven.
    Ik zal proberen een korte opsomming te geven.
    1 De demografische ontwikkeling van Nederland is er een met een neerwaartse spiraal (zie ook CBS)
    2 Met andere woorden, er komt tussen nu en circa 12 jaar een nieuwe luchtbel
    3 Er lopen meer dan voldoende mensen uit de bouw in de WW
    4 De keuze dat G. Schuijt graag meer jongeren wil, heeft te maken met geld.
    5 Geef die bouwvakkers een goed salaris.
    6 De bouw van woningen kan zeker nog met 20% omlaag
    7 Veel aannemers bouwen nog precies als de Romeinen dat vroeger ook deden
    8 aan duurzaam en innovatie moet nog veel meer gedaan worden
    9 Een einde maken aan de graai cultuur zeg ik als liberaal, zou ook helpen om woningen betaalbaar te maken
    10 De bouwwereld heeft dit over zichzelf afgeroepen
    Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen en zeggen, maar zo is het leesbaar en duidelijk

  • Cees Dekker
    15.10.2015 - 12:50 uur | Cees Dekker

    Het personeelsprobleem in de bouw en daaropvolgend de installatie branche ,die aan de (woning)nieuwbouw verbonden is, fluctueert nog erger dan de bouw conjunctuur zelf. Bovendien heeft bouwend Nederland en bouw ontwikkelend en financieel speculerend Nederland jaren lang de bouw zeepbel zelf opgeblazen. Die al 7 jaar geleden gespat is met als gevolg vele onverkoopbare te dure woningen (meer dan 20% duurder als in de omringende landen)en een woningaanbod wat niet past bij de vraag van bijv. starters, versus een stugge bancaire houding van de hypotheekverstrekkers, waardoor jonge mensen, als ze al en huis konden vinden, het niet kunnen kopen. Daarnaast zitten we nog steeds met meer dan 8 miljoen kubieke meter onverhuurde en onverkochte kantoor ruimte. Hoezo noodzaak voor nieuwbouw.?? En daarnaast heeft bouwend Nederland door eigen toedoen een golf aan ervaren vakmensen (ca 200.000) moeten dumpen. Zo creëer je je eigen bouwmarkt golfbeweging..

    De (bouw)economie zou nu weer aantrekken.... Dat is niet de substantiële nieuwbouw, maar private en burgerbouw. Om het veel meer versnipperde werk weer aan te grijpen en weer wil opkrabbelen gaat men schreeuwen om mensen die er niet zijn, niet meer komen en ook niet meer zouden moeten komen. Demografisch is er geen enkele reden om nieuwbouw groei aan te nemen. Nederland wordt de komende 30 jaar één groot bejaardenhuis. Bovendien zijn de huidige bouw projecten achterstallige inhaalslagen, verbeterings- en" inbreiprojecten" voor maar een paar jaar. Dus die golf is zomaar ingehaald. De infra bouw projecten mag je hier niet eens bij meerekenen. Want die worden vooral ingegeven door de positie van logistiek land binnen Europa en zijn dus geen graadmeter voor de werkelijke Nederlandse economie, ook omdat het staats gefinancierde / gesubsidieerde projecten zijn die anticyclisch worden gefinancierd en worden besloten. Daar kan je jonge mensen in willen opleiden, maar zodra ze ervaren zijn, is de golf voorbij en kunnen ze weer ontslagen worden. Want dat is sinds 2015 ook "slimmer "geregeld.

    Maak eerst eens waar dat het oude contingent; in de afgelopen jaren ontslagen maar ervaren bouwvakkers, weer in actieve dienst komt!, Die zijn er nog genoeg, dit zijn geen jobhoppers, wel ervaren, weten wat ze willen en moeten nog maar effe door tot hun 67e. Kijk daarna dan eens naar die jongere die nog de bouw in wil. Die zijn en blijven toch tekort. De werkuren, omstandigheden, de willekeur aan Nederlandse arbeidscontract vormen ( Zzp-ers, 0-uren, 3, 6 maanden en en afbreekbaar jaarcontract die een wederzijds on-vertrouwen in standhouden zijn hier ook niet bevorderlijk voor.
    In Nederland leiden we graag onze jeugd graag hoog op sinds Joop den Uyl, om met MBO of HBO programmering in je hoofd en diploma daarna geen aansluiting te hebben op de vraag naar ervaren handwerkmensen in bouw... hoezo mismatch?
    Als bouwend Nederland echt een continuïteit wil, zullen ze zelf mensen in dienst moeten nemen en opleiden met een organische bedrijfsgroeimodel. In plaats van de gewenste" jonge en ervaren en gekwalificeerde mensen" van de plank af denken te kunnen bestellen( die er niet zijn omdat iedereen het dan denkt nodig te hebben) en vervolgens af te serveren als t effe niet meer gaat.

    Het weer personeelwervingstechnisch "sexy ' maken van de bouw of installatie branche is schier onmogelijk. In beide nationaal georiënteerde en conventionele weinig innovatieve branches werken vakmensen omdat ze een degelijke en steady baan met dito inkomen willen met normale leercurves die doorgaans langer zijn dan een jaarcontract. De huidige markt en (bouw)economie zonder echte motor kan hier geen antwoord op geven met vertrouwensopbouw.

    Bijvoorbeeld de markt van mechatronica of oil& gas branche, die doorgaans internationaal en innovatief georiënteerd is, heeft dit on-vertrouwen niet en ook een ernstig tekort aan jonge mensen, maar leiden jongeren structureel intern op. Ook al omdat de MBO en HBO opleidingen niet kunnen paren aan de ontwikkel snelheid van de specifieke techniek in het bedrijfsleven.

  • Rob Iedema
    15.10.2015 - 12:18 uur | Rob Iedema

    Vind je het gek gaat het even iets slechter in de bouw gelijk de jongeren eruit,ben zelf na 45 jaar in de bouw gewerkt te hebben in 2010 de vroegpensioen ingegaan,heb heel wat jongeren bij me gehad als leermeester,en ik moet toegeven er waren er maar weinig bij die het volhielden,b.v.als ze in de zomer kwamen korte broek lekker in de zon,dan kwam de winter kou,tocht,regen.sneeuw en ja hoor de meesten haakten af!!

  • Theo d'Achard van Enschut
    15.10.2015 - 11:17 uur | Theo d'Achard van Enschut

    Een teruggang van 45% is inderdaad dramatisch. Maar er is hoop op meer interesse van jongeren voor de bouw!
    Eerder dit jaar werd door ons een Prescanbouw meting uitgevoerd en kregen we assistentie van Stan, een leerling van de Bouwmensen Deventer. Met onze geavanceerde apparatuur kon hij zijn eigen werkkwaliteit beoordelen van de afdichtingen bij bouwdelen en kozijnen. Deze nieuwe technologie om kwaliteitsborging in de praktijk gemakkelijker te maken maakte hem trots op zijn werk! Ook op de stand van de Bouwmensen "Rivierengebied" en "Zuid Holland Zuid" ,demonstreerden twee leerlingen Bart en Jan Klerke de nieuwe Ultragraphyx ultrasoon meetmethode op kierdichting. Ultragraaf een nieuw high tech vak voor jongeren?

  • Anton van Verseveld
    15.10.2015 - 11:08 uur | Anton van Verseveld

    Er zullen best jongeren in de toekomst tekort zijn, maar hoeveel 50 + lopen er nog werkloos thuis die zouden goed inzetbaar zijn op dit moment

  • karim majero
    15.10.2015 - 10:42 uur | karim majero

    Onzin Allemaal!! er is GEEN WERK/en er word met 2 maten gemeten in deze tijd
    ben 2jr werkloos 8/9 jaar op de bouw gezete,ben 30 jr

  • Huub van Vliet
    15.10.2015 - 10:13 uur | Huub van Vliet

    Dat de jongeren niet voor "vuile handen" beroepen kiezen lijkt mij logisch. Het betaald slecht tegen een uitgeknepen ZZP-prijs, vroeg op en altijd onderweg in files etc. Ik zie dat elke dag bij mijn zoon. Gelukkig haalt hij veel plezier aan het buiten werken in een team dat bouwt aan de snelweg Amsterdam Almere.