​Bouwblokken gemaakt van baggerslib veroveren de wereld

26.07.2016 | Branchenieuws | 915 keer bekeken
​Bouwblokken gemaakt van baggerslib veroveren de wereld

Doorgaans worden de vele tonnen baggerslib die overal ter wereld bover water komen het liefst zo snel en zo goedkoop mogelijk afgevoerd. Het Nederlandse ingenieursbureau Netics heeft echter een technologie ontwikkeld waardoor er snel bouwblokken van te maken zijn. Het bedrijf gaat een samenwerking aan met scheepsbouwer Royal IHC.

De technologie die gebruikt wordt, Geowall geheten, is ontstaan uit een samenwerking van Netics en onderzoeksbureau TNO. Het idee was om zeoliet te gebruiken voor het drogen van slib. Zeoliet is daar geschikt voor, omdat er bij aanraking met water warmte vrijkomt die het vocht doet verdampen. "Tijdens de haalbaarheidsstudie bleek dat zeoliet ook de structuur van de bouwelementen kan versterken. Zo ontstond Geowall, een paneel van baggerslib dat op de locatie zelf geproduceerd wordt met mobiele apparatuur", meldt TNO. 

Met de methode is het dus mogelijk om baggerspecie te persen tot bouwblokken. Deze bouwblokken kunnen worden gebruikt voor waterkerende constructies maar ook voor de bouw van huizen gebruikt kan worden.

Voordelen
Er is volgens de onderzoekers een aantal voordelen van het door baggerslib verkregen materiaal. Ze verwachten een kostenbesparing ten opzichte van andere soorten beschoeiing van zo’n dertig procent. Geowall heeft bovendien een levensduur die twee keer langer is en voor het drogen van het slib zijn geen grote terreinen nodig. Een ander voordeel is dat vervuild slib ter plekke wordt verwerkt, waardoor de wet- en regelgeving soepeler is. Daarnaast kunnen de panelen snel worden geproduceerd, wat gunstig is bij dreigende wateroverlast.

Netics staat bekend om haar innovatieve technieken voor het aanleggen van dijken, dammen, golfbrekers, eilanden en natuurvriendelijke oevers waarbij baggerspecie en geotextiel worden gecombineerd in duurzame oplossingen. Voor de Geowall innovatie heeft Netics de Waterinnovatieprijs 2015 gewonnen in de categorie duurzaamheid.


RenovatieProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de nieuwsbrief van Renovatieprofs en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • Loek van der Klugt
    28.07.2016 - 12:33 uur | Loek van der Klugt

    Dit verhaal roept bij mij nogal wat vragen op. Lijkt mij dat er enorm veel zeoliet nodig zal zijn. Dat zal ter plaatse zelden beschikbaar zijn en dus aangevoerd moeten worden. Natuurlijke zeolieten (er zijn veel vormen en de ene zal qua werkzaamheid de andere niet zijn) kunnen al veel water bevatten en dat zal eerst door verhitting verwijderd moeten worden. Dat kost dan een hoop energie. Daar komt het transport dan ook nog eens bij. Kunstmatige zeolieten zullen voor dit doel überhaupt te duur zijn. Ik neem aan dat voor het doel watervastheid nodig is. Hoe ontstaat die dan? Kortom, een artikel dat wel wat meer info had mogen geven.