'We moeten de liefde voor ons vak uitdragen'

Columns | 835 keer bekeken
'We moeten de liefde voor ons vak uitdragen'

Afgelopen week was er weer de halfjaarlijkse schoonmaakavond bij de scouting van de kinderen. Uiteraard waren alle ouders ‘massaal’ aanwezig. We hebben dus samen met de scoutingleiding en acht andere ouders de boel eens flink schoongemaakt. Als afsluiting van de avond mochten we het stookhok schoonmaken. Met veel bewondering bekeek ik de installatie. Je bent toch altijd een beetje met je werk bezig als je trots bent op je vak. Mijn oog viel al snel op de CV-pomp.

Ik zag dat de stekker in het stopcontact zat en ik voelde dat hij draaide. Vreemd, want de verwarming stond niet aan omdat alle buitendeuren open stonden. ‘Niet echt duurzaam’, was niet mijn eerste gedachte. Jammer dat de onderhoudende partij hier niet over heeft gesproken met de betaler van de energierekening. Een simpele rekensom leert dat een toerental geregelde hoogrendementspomp een besparing oplevert die oploopt tot in de honderden euro’s. En in de toekomst zal dat alleen nog maar meer worden.

Laat ik duidelijk zijn: het gaat niet om de maatregelen, het gaat erom dat wij in een héél mooi vakgebied bezig zijn en dat ook vooral moeten uitdragen. Veel nieuwe producten zijn voor ons misschien gewoon, maar voor veel anderen is dit niet het geval. Wij bieden weliswaar geen consumentenproduct, zoals een smartphone of een 4K-televisie. Maar wat we wél hebben, vergeten we vaak te vertellen.

Wie in een mooi vakgebied als de installatie of renovatie werkt, krijgt al snel de kriebels als radiatoren rechtstreeks zijn aangesloten op een kunststof leidingsysteem. Dan kun je jezelf alleen nog maar afvragen: welke ‘vakman’ heeft dit aangelegd? Eén die bang was om het project te verliezen omdat hij ‘te duur’ was? Eentje die er niet voor uit durfde te komen dat je radiatoren netjes en vooral degelijk met metaal aan moet sluiten? Kunststof gebruik je op plekken die niet zichtbaar zijn; overgangen uit de muur of vloer maak je in metaal!

Dat weet iedere installateur en die kennis moet iedere installateur ook delen. Je zult merken dat er altijd wordt geluisterd. De installatiebranche is niet de branche van de opdrachtgever. Als iedereen onder druk van de prijs blijft installeren en presteren, komen we als installatiebranche niet vooruit. Dan zal de instroom van nieuwe, jonge mensen ook heel veel moeite gaan kosten.

Natuurlijk kan een installateur niet in de portemonnee van zijn opdrachtgever kijken. Wat hij met zijn kennis wél kan doen is overtuigen - duidelijk maken dat wij van ons vak houden en er trots op zijn. Aangeven dat wij onze kennis graag willen delen.  Op deze manier blijven we betrouwbaar en wordt de branche bovendien aantrekkelijker voor de jeugd. 

Gerben Verweij

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de nieuwsbrief van Renovatieprofs en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren