Jacco Groen over de renovatie van Rotterdam Centraal

Columns | 1054 keer bekeken
Jacco Groen over de renovatie van Rotterdam Centraal

Een van de meest besproken renovatieprojecten van de afgelopen tijd, is het Rotterdamse centraal station. Het is zonder twijfel een prachtige aanwinst voor de stad. Maar het oude station is amper bewaard gebleven. Valt dit project nog wel onder de noemer renovatie? Waar ligt de grens? Wij vroegen het Jacco Groen, de projectmanager van het nieuwe Rotterdam centraal station.

Even voorstellen
Jacco groen is projectmanager bij Mobilis Tbi infra. Mobilis heeft al eerder een metrostation voor Rotterdam verzorgd. En ook dit keer hebben ze, dankzij een goed doordacht en uitgewerkt draaiboek, de klus binnengesleept. Ze zijn gekozen voor de bouw van het spoorse deel van het treinstation en de afbouw van het complete station. Vanwege zijn ruime ervaring met soortgelijke projecten, is Jacco Groen uitgekozen als projectleider. Tijdens de bouw van Rotterdam Centraal gaf hij leiding aan het projectteam en was de contact persoon van ProRail, de opdrachtgever van het project. Ook was hij verantwoordelijk voor de techniek, tijd, kwaliteit, veiligheid en financiën.

De bouw
De bouw van Rotterdam centraal was een enorm project dat meerdere jaren in beslag zou nemen. Het beste was om een goed doordacht plan op te stellen en daar zo min mogelijk vanaf wijken. Dat is dan ook precies wat Jacco en zijn team hebben gedaan. Zo’n enorm project neemt altijd moeilijkheden en verantwoordelijkheid met zich mee, de dagelijkse stroom van 100.000 reizigers was nog de grootste uitdaging volgens Jacco. De reizigers werden strikt gescheiden gehouden van de bouwstroom, door middel van fysieke afscheidingen. Er zijn veel tijdelijke voorzieningen geplaatst, zoals vangnetten of tijdelijke overkappingen om de veiligheid van de reizigers te waarborgen. Werkzaamheden die teveel risico met zich meebrachten zijn daarom ’s nachts uitgevoerd. Er is geen gebruik gemaakt van specifieke bouwtechnieken, bijvoorbeeld met betrekking tot het enorme dak. Logistiekwijs was het wel een uitdaging. Alle materialen werden per spoor aangeleverd en zijn vanaf de wagons gemonteerd. Er is wel veel rekening gehouden met het milieu, door zoveel mogelijk duurzaam te bouwen. Er is alleen gebruik gemaakt van machines met schone motoren en er is uitsluitend gewerkt met fsc hout. Ook is er gebruik gemaakt van een warme koude opslag en zijn er zonnecellen op het dak geplaatst tijdens de bouw, om zoveel mogelijk eigen energie op te wekken.

Innovativiteit
Innovatie is hét toverwoord in de bouwsector. Het speelde daarom ook een grote rol in de ontwerpen van het nieuwe station. Maar wat maakt Rotterdam centraal nou precies zo innovatief als je het vergelijkt met andere treinstations? Jacco: ’De lichtintreding. We hebben bewust gekozen voor bestaande en beproefde lichttechnieken. Mede doordat we in een zeer complexe omgeving moesten werken en ook qua tijd aan alle kanten gebonden waren.’ Door de transparante sporenkap aan de Provenierszijde wordt een lengte van 250 meter van de perrons overgoten met daglicht. In de Zuidhal zijn er, naast volledig glazen gevels, zeven grote daklichten aangebracht. Afhankelijk van de stand van de zon valt het daglicht via spiegels in de dak-openingen naar binnen. Het biedt een rembrandtesk effect, dat geïnspireerd is door het beeld van Grand Central in New York (1934). In de fietstunnel onder het station, zijn grote daglichtkoepels aangebracht. De matglazen koepels vormen een geïntegreerd onderdeel van het perron en zorgen tegelijkertijd voor zonlicht in de tunnel. Wat bijdraagt aan een gevoel van veiligheid voor de mensen in de tunnels. Het station heeft door deze innovatieve oplossingen de Daylight Award 2014 binnengesleept.

Renovatie of wederopbouw
Jacco beschrijft het begrip renovatie als ‘een object dat gedeeltelijk herstelt of vernieuwd wordt’. Hij is het er dan ook niet mee eens dat Rotterdam centraal een renovatieproject wordt genoemd. Het station is, al gebeurde dat in fases, compleet verwijderd en opnieuw opgebouwd. Er is niks meer over van het oude station, afgezien van twee monumenten op perron 1 en 7 (De Speculaasjes).

Zeer geslaagd project
Waar het uiteindelijk omgaat is of het project geslaagd is? En dat is het zeker. Het doel van het nieuwe centrale station was een blijvende indruk achterlaten. Jacco vindt dat dit zeker gelukt is. Kijk alleen al naar alle aandacht van de media en de verschillende prijzen die het station heeft gewonnen. Als hij het station in één woord zou moeten omschrijven zou hij ‘Reusachtig’ zeggen. Een zeer passend woord voor zowel het project als de uitkomst ervan.


Redactie RenovatieProfs

 

Meer indrukwekkende bouwwerken? Klik hier

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld jezelf nu aan voor de nieuwsbrief van Renovatieprofs en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren